Als je niet werkt met boordcomputers, heb je geen realtime inzicht

Swijnenburg Transport professionaliseert dienstverlening met Rietveld


In twee jaar tijd ging Swijnenburg Transport van meer dan 10.000 naar ruim 20.000 thuisleveringen per jaar. Volgens de eigenaren Henk en Janica Swijnenburg was die verdubbeling niet mogelijk geweest, zonder de boordcomputers van Rietveld en TMS-software van MendriX.

Het bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in buitenmaatse afleveringen aan huis – met of zonder kooi-aap, werkt al zo’n vijf jaar met Rietveld. Dit verliep zo goed dat Swijnenburg Transport daar ook de hele loonadministratie aan koppelde. “Met de boordcomputers krijgen we realtime terugkoppeling. Niet alleen van afgeleverde orders en afgeronde taken, maar ook informatie over het voertuig, brandstofverbruik en rijstijl. Dat werkt heel prettig”, aldus Swijnenburg.

Aanleiding om destijds de boordcomputers van Rietveld aan te schaffen, en vervolgens te kiezen voor MendriX TMS waren groei en ontwikkelingen in de markt. “Als je niet werkt met boordcomputers, heb je geen realtime inzicht”, aldus Janica Swijnenburg. “We merkten ook doordat de markt aantrok, het absoluut noodzaak werd om snel te kunnen schakelen. Stel voor: er komt een auto uit Groningen leeg terug. Dan kunnen we nu zien of die eventueel last-minute nog wat kan meenemen.” Alle adressen en alle lostaken komen binnen op de auto via de boordcomputer. “Chauffeurs verantwoorden hun taken op de boordcomputer, waarna deze weer automatisch in de verloningssoftware terecht komt.

Mooie ontzorger

Alle orders werden voorheen ingepland op Google maps. Naarmate het aantal orders groeide, werd dit een onmogelijk karwei. “MendriX neemt ons hiermee echt werk uit handen. Het is een mooie ontzorger”, meent Swijnenburg. “We leggen nu alles vast via MendriX in het World Link platform. Ook klanten kunnen hierbij via het platform hun opdrachten ingeven of vrachtbrieven inzien. Ook zijn er rechtstreekse koppelingen met backoffice systemen van klanten gemaakt. Snelle realtime informatie rechtstreeks uit de boordcomputer, met op maat gemaakte paden voor nog meer informatie over de aflevering.

Voor Swijnenburg Transport en haar klanten is die transparantie belangrijk. “Voor een grote klant doen we dedicated vervoer en was het zelfs voorwaarde om inzicht te hebben in de kosten (kilometers en uren). Dat hebben en bieden we nu realtime, en juist daardoor kunnen we onderling nog sneller schakelen.”

MendriX en Rietveld zijn wat Swijnenburg Transport betreft echt een verlengstuk van de dienstverlening geworden. “Het stukje maatwerk dat we wensen, hebben we gekregen in MendriX. Met de boordcomputers van Rietveld zijn we flexibeler geworden.”
Reden om zowel met MendriX als Rietveld samen te werken, is ook omdat beide bedrijven volgens Swijnenburg vooruitstrevend zijn. Het bedrijf wil zich in het komende jaar gaan richten op papierloos werken. “Met MendriX en Rietveld hebben we onze dienstverlening kunnen professionaliseren”, aldus Janica Swijnenburg. “Het werk kost minder tijd, waardoor Swijnenburg meer werk aan kan met dezelfde capaciteit als twee jaar geleden.”

Home Delivery Team

Vanaf het voorjaar 2018 zal Swijnenburg Transport in een groep met vier andere transportbedrijven nog meer (tuingerelateerde) buitenmaatse goederen thuis gaan afleveren. “Wij zijn het Home Delivery Team, alle ICT koppelingen zijn gereed. We gaan dat doen voor een leverancier van tuin gerelateerde producten die besteld worden bij de bouwmarkten. Dat is zo’n bulk werk. Dat kunnen we niet alleen aan”, aldus Swijnenburg. Ook dat initiatief moet wat de transporteur betreft papierloos zijn. “We gaan deze samenwerking ook aan om lege kilometers te voorkomen, en het milieu te ontlasten. Transporten worden dan zo verdeeld binnen de groep, waarin wij elk onze eigen regio bedienen.”