“Onze grootste motivatie was dat we af willen van al het papierwerk dat we nog hebben en het vele bellen en WhatsAppen met onze chauffeurs.”

Bij Wigchers Internationaal Transport zit het streven naar efficiëntie opgeslagen in het DNA van de organisatie. Al jaren maakten zij gebruik van track & trace, een brandstofmanagementoplossing en een tool voor het structureren van tachograafdata.

Om hierin een extra stap te zetten hebben ze in februari gekozen om al deze oplossingen onder één dak te brengen. De directie, bestaande uit Jaap Wigchers en Hedy Smit-Wigchers, heeft hiermee het doel voor ogen om nog flexibeler te kunnen werken en de communicatie tussen de afdelingen te kunnen stroomlijnen. Inmiddels is het gehele wagenpark van Wigchers Internationaal Transport uit Schoonoord uitgerust met EasyTrack van Rietveld. De voertuigen zijn daarnaast voorzien van de Efficio2 boordcomputer met rijstijlassistent EasyDrive en ook verloopt het uitlezen van de tachograafdata via Rietveld.

Papieren ritstaten zijn verleden tijd bij Wigchers Int. Transport

“Onze grootste motivatie was dat we af willen van al het papierwerk dat we nog hebben en het vele bellen en WhatsAppen met onze chauffeurs.” Aldus Hedy Smit-Wigchers. “Ondanks het inzetten van Track & Trace hebben we nog altijd te maken met het handmatig verwerken van ritstaten, dat kost veel tijd en zeker in het hoogseizoen speelt dan de gedachte dat dit efficiënter moet kunnen. Daarom hebben we er voor gekozen om de boordcomputer in te zetten voor het digitaliseren van de ritgegevens. Chauffeurs kunnen nu voor elk type werk via de boordcomputer de informatie ingeven en wij krijgen dat vervolgens direct inzichtelijk op kantoor. Met dezelfde gedachte hebben we gekozen voor het automatisch uitlezen van de tachograafdata en de live weergave van het rijtijdenbudget. Op korte termijn wordt ook de koppeling met TMS Transpas gerealiseerd en dan is het hele plaatje voorlopig compleet.”

Brandstofbesparing zo goed mogelijk vasthouden

Het toevoegen van de rijstijlassistent aan de boordcomputer was een logische keuze. Door de eerdere ervaring met een IVMS systeem heeft Wigchers volgens Hedy Smit-Wigchers al goede resultaten behaald en is het rijgedrag van de chauffeurs verbeterd. “Met EasyDrive kunnen we dit zo goed mogelijk vasthouden. Onze chauffeurs krijgen straks via hun boordcomputerscherm hun score voor hun rijgedrag te zien en kunnen zo al tijdens de rit letterlijk bijsturen en zo veilig en efficiënt  mogelijk rijden. Ook hier vergt het eerst wat aanpassingsvermogen. Het bepalen en instellen van de juiste parameters vergt een inspanning van ons en Rietveld bij de implementatie.”

Rietveld is een leverancier waarmee we kunnen samenwerken richting de toekomst

Met een wagenpark van circa 85 voertuigen en 250 opleggers en met een team van 100 werknemers is het niet gemakkelijk een leverancier te selecteren om het automatiseringsproces aan toe te vertrouwen. “Wetende dat je een lang traject van vernieuwing in gaat is het niet alleen belangrijk om te kiezen voor de oplossing die het beste past bij onze bedrijfsprocessen. Door een leverancier te kiezen waar we goed mee denken te kunnen gaan samenwerken lopen we alvast één stap voor.” Aldus Jaap Wigchers. “Het implementeren van nieuwe fleetmanagement systemen gaat niet zonder slag of stoot. Onze mensen zijn gewend geraakt aan bepaalde werkwijzen en er gaat nou eenmaal tijd overheen voordat ze uit de voeten kunnen met de nieuwe hardware en software. Na een selectietraject met drie potentiële leveranciers voldeed Rietveld niet alleen aan onze technische wensen maar zagen wij in hen ook een partner om de komende jaren mee te kunnen werken aan onze automatiseringsdoelen. Het feit dat hun systeem draait op Android geeft ons veel mogelijkheden en vertrouwen in de toekomst.”

Wigchers weet van aanpakken en ging voor een snelle implementatie. Zij lieten daarom 3 van hun werknemers de cursus van Rietveld volgen en na het ontvangen van het zelfinbouw certificaat konden zij zelf aan de slag met het inbouwen van de boordcomputers.

“In het implementatietraject denk je soms: waar zijn we aan begonnen? Het is zeker niet makkelijk om jarenlange gewoonten te moeten veranderen maar toch geeft het nieuwe energie. Je weet dat je er uiteindelijk een flinke slag mee kan slaan dus je zet je schouders eronder en je gaat ervoor.
De chauffeurs zijn betrokken en helpen ons hierbij. Je kan niet altijd rekenen op enthousiasme als ze ineens met een boordcomputer moeten gaan werken maar zodra ze er een beetje aan wennen zien ook zij het voordeel er van in. Het belangrijkste is om je medewerkers te betrekken in het proces en te voorzien van de juiste informatie. Onze nieuwsbrieven bevatten een update over de boordcomputers, de gebruikershandleidingen zijn verkrijgbaar in de kantine en we staan altijd open voor hun vragen!”

De kracht van Rietveld

25 jaar ervaring met Fleetmanagement
No-nonsense cultuur
Altijd een oplossing op maat
Korte communicatielijnen
Gespecialiseerd in Tachograafmanagement
Alle disciplines onder één dak

Vragen?

Ons team staat dagelijks voor u klaar! U kunt ons bereiken op onderstaand telefoonnummer van 8:00 – 17:30 uur.

+31 (0) 184 65 29 10