“Waar onze vraag startte met het vinden van een goed navigatiesysteem, vonden we in het boordcomputersysteem van Rietveld een betaalbare oplossing die goed te integreren is met onze bestaande systemen en functies van derde partijen”
Veiligheidsregio Zeeland was op zoek naar een systeem wat ondersteunt tijdens spoedritten en operationele informatie vertaalt naar praktische ondersteuning voor haar brandweereenheden. Wij spraken met Remco Duerink en Peter de Kraker van Veiligheidsregio Zeeland.
‘Zo’n anderhalf á twee jaar geleden, zijn wij gaan oriënteren op het gebied van voertuignavigatie. Veiligheid en efficiency waren daarbij onze uitgangspunten.’aldus Remco Duerink. ‘Belangrijk is dat de eenheden snel en veilig ter plaatse zijn. Op dat moment werkten we nog met losse navigatiesystemen, maar daarvan zag je vaak dat ze weinig tot niet gebruikt werden of dat het gebruik ten koste van de veiligheid ging, omdat de chauffeur hem tijdens het rijden nog moest instellen. Tevens zijn deze systemen niet geïntegreerd met onze backoffice systemen voor bijvoorbeeld wegopbrekingen.’ Peter de Kraker legt uit; ‘Op het moment dat er een melding binnenkomt en iemands pieper gaat af, dan gaat voor ons de teller lopen. Wij hebben dan een wettelijke eis dat we binnen 8 of 12 minuten en uiterlijk 18 minuten ergens moeten zijn. Dat verschilt per object en wij moeten daar verantwoording over afleggen. Dat doen we nu doordat iemand op een mobilofoon C2000 indrukt ‘ik vertrek’ en bij aankomst weer ‘ik kom aan’. Maar dit kan natuurlijk veel beter automatisch geregistreerd worden, zodat onze medewerkers zich op de melding kunnen concentreren.’
Uitgebreide oriëntatie
Tijdens onze eigen oriëntatie vonden we niet helemaal wat we zochten, daarom hebben we een publicatie gedaan. Daarin hebben we een programma, een soort wensenlijstje opgesteld en naar aanleiding daarvan hebben een aantal bedrijven gesproken, waaronder Jewel. In dat gesprek met Jewel kwamen eigenlijk nog een aantal andere wensen naar voren, wat bijvoorbeeld echt bepalend is geweest voor ons, is de beïnvloedbare kaartlaag. Onze operationele dienst wil namelijk zelf de route kunnen kiezen, dat dus niet een wegenkaart of standaard navigatie de route beslist, maar dat de medewerkers zelf een aanpassing kunnen doen, wanneer zij merken dat een andere route slimmer en sneller is. Bijvoorbeeld wanneer zij ergens in de binnenstad moeten zijn, dat is op een bepaalde manier ingedeeld dat je niet zomaar in een rechte lijn door de stad kan. Als veiligheidsdienst hebben wij de autorisatie om door flexibele voetgangerszones heen te rijden als dit sneller gaat, maar dan zit je wel met die beweegbare palen. In dat geval vraag je aan de meldkamer om de palen te laten zakken, omdat je zo snel mogelijk ter plaatse wilt zijn. Echter wil je dat op dat moment de navigatie de route ook direct herkent als de snelste route, zodat je hier zelf niet over hoeft na te denken. Na een uitvoerig gesprek met Jewel kwam naar voren dat er eigenlijk maar één systeem echt aan onze visie voldeed, namelijk het boordcomputersysteem van Rietveld.
Alles in één systeem
De kracht van Rietveld
Vragen?
Ons team staat dagelijks voor u klaar! U kunt ons bereiken op onderstaand telefoonnummer van 8:00 – 17:30 uur.