“Waar onze vraag startte met het vinden van een goed navigatiesysteem, vonden we in het boordcomputersysteem van Rietveld een betaalbare oplossing die goed te integreren is met onze bestaande systemen en functies van derde partijen”

Veiligheidsregio Zeeland was op zoek naar een systeem wat ondersteunt tijdens spoedritten en operationele informatie vertaalt naar praktische ondersteuning voor haar brandweereenheden. Wij spraken met Remco Duerink en Peter de Kraker van Veiligheidsregio Zeeland.

‘Zo’n anderhalf á twee jaar geleden, zijn wij gaan oriënteren op het gebied van voertuignavigatie. Veiligheid en efficiency waren daarbij onze uitgangspunten.’aldus Remco Duerink. ‘Belangrijk is dat de eenheden snel en veilig ter plaatse zijn. Op dat moment werkten we nog met losse navigatiesystemen, maar daarvan zag je vaak dat ze weinig tot niet gebruikt werden of dat het gebruik ten koste van de veiligheid ging, omdat de chauffeur hem tijdens het rijden nog moest instellen. Tevens zijn deze systemen niet geïntegreerd met onze backoffice systemen voor bijvoorbeeld wegopbrekingen.’ Peter de Kraker legt uit; ‘Op het moment dat er een melding binnenkomt en iemands pieper gaat af, dan gaat voor ons de teller lopen.  Wij hebben dan een wettelijke eis dat we binnen 8 of 12 minuten en uiterlijk 18 minuten ergens moeten zijn. Dat verschilt per object en wij moeten daar verantwoording over afleggen. Dat doen we nu doordat iemand op een mobilofoon C2000 indrukt ‘ik vertrek’ en bij aankomst weer ‘ik kom aan’. Maar dit kan natuurlijk veel beter automatisch geregistreerd worden, zodat onze medewerkers zich op de melding kunnen concentreren.’

Uitgebreide oriëntatie

Tijdens onze eigen oriëntatie vonden we niet helemaal wat we zochten, daarom hebben we een publicatie gedaan. Daarin hebben we een programma, een soort wensenlijstje opgesteld en naar aanleiding daarvan hebben een aantal bedrijven gesproken, waaronder Jewel. In dat gesprek met Jewel kwamen eigenlijk nog een aantal andere wensen naar voren, wat bijvoorbeeld echt bepalend is geweest voor ons, is de beïnvloedbare kaartlaag. Onze operationele dienst wil namelijk zelf de route kunnen kiezen, dat dus niet een wegenkaart of standaard navigatie de route beslist, maar dat de medewerkers zelf een aanpassing kunnen doen, wanneer zij merken dat een andere route slimmer en sneller is. Bijvoorbeeld wanneer zij ergens in de binnenstad moeten zijn, dat is op een bepaalde manier ingedeeld dat je niet zomaar in een rechte lijn door de stad kan. Als veiligheidsdienst hebben wij de autorisatie om door flexibele voetgangerszones heen te rijden als dit sneller gaat, maar dan zit je wel met die beweegbare palen. In dat geval vraag je aan de meldkamer om de palen te laten zakken, omdat je zo snel mogelijk ter plaatse wilt zijn. Echter wil je dat op dat moment de navigatie de route ook direct herkent als de snelste route, zodat je hier zelf niet over hoeft na te denken. Na een uitvoerig gesprek met Jewel kwam naar voren dat er eigenlijk maar één systeem echt aan onze visie voldeed, namelijk het boordcomputersysteem van Rietveld.

Alles in één systeem

Waar onze vraag startte met het vinden van een goed navigatiesysteem, vonden we in het boordcomputersysteem van Rietveld een betaalbare oplossing die goed te integreren is met onze bestaande systemen en functies van derde partijen, zoals de Digitale Bereikbaarheidskaart (DKB) van Falck. Alleen al registratie van de operationele informatie, zoals real-time de exacte locatie en verwachtte aankomsttijd kunnen zien, biedt ons al een schat aan informatie die meteen bruikbaar is. Als er dan een melding is en je staat ter plaatse, dan is het maar wat fijn om te weten dat jij er al bent, maar die volgende auto, dat duurt nog een kwartiertje. Doordat je die informatie inzichtelijk hebt kun je daar je plan van aanpak tijdens de melding daar direct op aanpassen en efficiënter werken.

Platform naar de toekomst

Tevens biedt dit ons een platform naar de toekomst toe. Daarin is dit nog maar het begin – en wat we daaruit kunnen halen, dat zullen we niet nalaten. Maar dat staat nu nog in de beginfase en dat moeten we ook heel goed met andere partners afstemmen, wat wel of niet mogelijk is. Kijk als dit ertoe leid dat we automatisch kunnen statussen registreren, dan is dat weer een stapje in onze operationele bedrijfsvoering. Want ook daarin willen we slimmer gaan werken. Daarbij hebben we een systeem waarin we wekelijks operationele informatie delen. Wekelijks verzenden we ongeveer 1300 mails met informatie over wegafsluitingen en evenementen op de openbare weg. Als dat bijvoorbeeld op termijn te koppelen is aan onze systemen dan bespaart dat veel mailverkeer. Zo’n e-mail moet toch maar net gelezen worden, terwijl wanneer die informatie geïntegreerd in de boordcomputer kan worden opgenomen, dat is enorme tijdswinst. Maar dat zijn vervolgstappen, die we goed moeten afstemmen met de betrokken partijen.

De kracht van Rietveld

25 jaar ervaring met Fleetmanagement
No-nonsense cultuur
Altijd een oplossing op maat
Korte communicatielijnen
Gespecialiseerd in Tachograafmanagement
Alle disciplines onder één dak

Vragen?

Ons team staat dagelijks voor u klaar! U kunt ons bereiken op onderstaand telefoonnummer van 8:00 – 17:30 uur.

+31 (0) 184 65 29 10

“De registratie van operationele informatie, zoals realtime de exacte locatie en verwachtte aankomsttijd kunnen zien, biedt ons al een schat aan informatie die meteen bruikbaar is.”