Wij spraken met André Abbo, directeur van LEMM Internationaal Transport over het belang van accurate ritregistratie, automatisch verlonen en brandstofbesparing.
‘Wij hebben gekozen voor Rietveld, omdat Rietveld ons flexibiliteit biedt aangezien de verschillende oplossingen per onderdeel aan te schaffen zijn. Dit gaf ons de mogelijkheid om eerst te investeren in datgene waar wij de meeste behoefte aan hadden en later er voor te kiezen om nog verder te investeren in andere onderdelen. Zodoende hebben wij gekozen om de diverse trajecten gefaseerd in te voeren, waardoor we overal voldoende aandacht aan konden besteden en maximale besparingen konden behalen.’
André: ‘Het fijne aan Rietveld is dat iedereen echt meedenkt met de klant, vanaf het eerste contact met onze vaste accountmanager tot aan de helpdesk. Doordat het een MKB bedrijf is, is er veel ruimte voor persoonlijk contact en wordt je snel geholpen met een vraag.
Wij hebben het meeste rendement behaalt met:
- Weten waar je voertuigen zijn en daardoor efficiënter plannen met EasyTrack
- Snelle en duidelijke communicatie met onze chauffeurs via de Efficio SmartAppfor Android
- Verbeterde en vereenvoudigde loonadministratie met EasyWatch
- Minder brandstofverbruik met de rijstijlanalyse voor chauffeurs in EasyDrive
Geen gewone Track en Trace
Een aantal jaren geleden zijn we begonnen met simpele Track en Trace, maar de aanbieder die we eerst gebruikten voldeed niet aan de verwachtingen, dus toen zijn we verder gaan kijken naar wat er beschikbaar was in de markt, waarna we zijn uitgekomen bij Rietveld. Vanaf het eerste contact met Sander hadden we er gelijk een goed gevoel bij en het systeem werkt ook perfect. Om de 2 minuten weet je precies de meest recente positie van al de voertuigen, wat plannen velen malen effectiever maakt.
Doordat we simpelweg al inzicht hadden in de locaties van alle voertuigen konden we besparen op telefoonverkeer, beter plannen en daarmee veel onnodige kosten en arbeidsintensieve activiteiten aanzienlijk verminderen.
Efficio SmartApp en verloning met EasyHours
Een paar jaar nadat we dankzij EasyTrack inzicht hadden in de posities van onze chauffeurs ben ik verder gaan kijken naar andere mogelijkheden waardoor we onze kosten nog verder konden minimaliseren. Op dat moment deed ik mijn loonadministratie eigenlijk nog volledig handmatig in Excel. En het werd eigenlijk gewoon teveel werk, één dag in de week was ik volledig bezig met loonadministratie. Toen zijn we gaan kijken naar de mogelijkheid om dat te automatiseren. Het belangrijkste daaraan is natuurlijk dat de registratie van de gewerkte uren klopt, zodat onze chauffeurs precies betaald krijgen voor de uren die zij gewerkt hebben. Toen zijn we rustig met Rietveld om de tafel gaan zitten en hebben we onze wensen besproken, waarna wij gekozen hebben voor een flexibele oplossing in de vorm van de Efficio SmartApp. Daarvoor hebben we 35 smartphones geïnstalleerd en hebben we onze chauffeurs uitgelegd dat ze ermee aan de slag moesten. We hebben dat stapsgewijs geïntroduceerd, door te beginnen met statussen instellen en berichtenverkeer en zo hebben we het gebruik steeds een beetje uitgebreid. Na drie maanden was iedereen eraan gewend! Daarna was het nog maar een kwestie van de juiste instellingen in EasyWatch en tegenwoordig maak ik binnen twee uur de volledige loonadministratie rond.
Rijstijlverbetering dankzij EasyDrive
Nadat we de eerdere besparingen gerealiseerd hadden ben ik verder gaan kijken waarop we nog meer konden bezuinigen. En erop uitgekomen dat ook in het rijgedrag van mijn chauffeurs nog een besparing te behalen was. Met EasyDrive hebben we eerst een nulmeting gedaan over hoe de stand van zaken was en daarna zijn we gezamenlijk met chauffeurs gaan kijken wat hun persoonlijke score was en de totale gemiddelde score. Binnen 5 maanden zagen wij resultaat. Het verbruik was toen al van 1 op 3 naar 1 op 3,5 vermindert, tel dat uit over een heel jaar, dan is dat toch een flink bedrag. Het bespaart dus wel degelijk brandstof en natuurlijk ook preventief bespaart het slijtage van de remblokken, banden die langer meegaan en andere zaken. Natuurlijk blijf ik mijn chauffeurs wel stimuleren om hier alert op te blijven. Ik doe dat door elke maandagochtend een mailtje te versturen met daarin de mededeling: ‘Het rijgedrag was weer top en jullie gezamenlijke gemiddelde cijfer is een 8,2!’. Verder krijgen alle chauffeurs uiteraard de juiste beloning die hoort bij correct defensief rijgedrag, dat zetten we door, zorgen we met elkaar dat het klopt, dan winnen we er allemaal aan!
Over Lemm Internationaal Transport
LEMM Internationaal Transport BV specialiseert zich in zeecontainer-vervoer. Opgericht in 1920 begonnen als klein familiebedrijf. Inmiddels is het bedrijf niet meer van de familie Lemm, maar wordt de naam nog steeds gebruikt. Wij richtten ons voornamelijk op vervoer binnen Nederland, maar komen ook regelmatig over de grens in België.
Gevestigd in: Rotterdam Europoort, Zuid-Holland
Branche: Container Transport
Aantal werknemers: 38
Aantal voertuigen: 30
Opgericht in: 1920